Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Målsætning og værdiregelsæt

Velkommen til Katrinedals Skolei daglig tale KDS

På skolen lægger vi vægt på fællesskabet. Det betyder at når man starter på KDS, barn som voksen - elev som forældre, bliver man en del af et forpligtende fællesskab, hvor vi sætter pris på mangfoldighed og forskellighed, og hvor vi giver plads til disse. Som skole har vi en forventning om at alle på KDS bakker op om disse værdier. For når vi ”spiller hinanden gode”, bliver skolen et godt sted for alle og et sted, hvor alle føler sig værdifulde og som en del af fællesskabet.

Faglighed og trivsel prioriteres højt på skolen, og både elever og lærere er engagerede i at skabe et godt læringsmiljø, hvor der er plads til både faglig og personlig udvikling for alle. En god omgangstone er vigtig for skolen, og tryghed og nærvær er med til at sikre et godt fundament for en værdifuld hverdag, hvor alle har lyst, mulighed og mod til at deltage i undervisningen.  

Vi arbejder med begreberne dannelse og faglighed som to ligeværdige faktorer og lægger et eksplicit læringssyn til grund for den pædagogiske praksis. Det betyder, at vi ser elevernes trivsel og læring som hinandens forudsætninger og som integrerede elementer.  

Skolen er optaget af, at elevernes alsidige personlige udvikling går hånd i hånd med deres faglige udvikling. Derfor har målsætningen fokus på tre nøglebegreber: Dannelse, faglighed og læringssyn.  

KDS festival 2018

Dannelse  

Vi arbejder i spændingsfeltet mellem individualitet og fællesskab. 

  • At anerkende egne og andres rettigheder og pligter  
  • At se værdien i forskelligheder inden for fællesskabet  
  • At agerer aktivt i forskellige fællesskaber  
  • At tage beslutninger sammen med andre  

Faglighed  

Vores undervisning tager afsæt i en stærk faglighed indenfor hvert af skolens fag. Vi lægger vægt på, at eleven skal blive dygtigere, få indsigt i hvert enkelt fag og forstå forbindelsen mellem fagene. Fagligheden understøttes af: 

  • Praktiske, musiske og kreative arbejdsformer
  • Relevans, aktualitet og klare forbindelser til omverdenen  
  • At møde børnene med udfordringer og støtte dem i egne ambitioner  

Syn på at lære  

Vi arbejder ud fra et læringssyn, hvor  

  • Målene for undervisningen er synlige for eleverne, og der følges op på dem 
  • Børnene får erfaring med at anvende viden og værktøjer  
  • Eleverne bliver bevidste om egne læreprocesser, har medbestemmelse og tager ansvar 

Skolens værdiregelsæt  

Ved et værdiregelsæt forstås retningslinjer for god adfærd på skolen og pejlemærker for, hvordan, der opnås trivsel for eleverne og de ansatte, herunder en overordnet antimobbestrategi. På Katrinedals Skole har vi følgende forventninger til såvel elever som ansatte:  

  • Du er mod andre, som du forventer, de er mod dig.  
  • Du yder dit bidrag til andres trivsel – fysisk såvel som psykisk.  
  • Du er venlig og imødekommende og respekterer andres grænser.  
  • Du deltager aktivt i at bevare skolens gode miljø.