Skolens historie og tidslinje

Katrinedals Skoles historie fra 1934 til 2019

Af Peter Høstved, tidligere lærer

Arkitekten, professor Kaj Gottlob, byggede skolen ud fra de ideer, der var dukket op gennem 20'erne, den såkaldte Bauhaus stil. Der er lagt stor vægt på, at der skulle bygges "med tanke for barnet", hvilket var noget ganske nyt, for tidligere havde man blot tænkt på børn som en slags mini voksne. Derfor blev alt vendt mod solen og lyset, og arkitekten planlagde skolegården, med soluret og den runde gård med blomsterkummerne.

Med udgang fra småbørns tumlesalen (senere musiklokale) anlagdes syrenhaven, og i forbindelse med sportspladsen blev der plantet træer af forskellig art, så man i biologi kunne gå ud og se på træerne og ikke nøjes med et billede. Svarende til den moderne børnerettede arkitektur blev undervisningen også moderne.

Skolen har lige fra starten haft spændende forsøgsundervisning, og den har altid søgt at finde frem til, hvad der kunne være til gavn for elevernes udvikling. Det motto skolens første forældreråd satte for sit arbejde "de bedste skoleforhold for vore elever", forsøger vi stadig at leve efter.

Tidslinje for skolen:

2013 Solafskærmning på sydfacaden

2016 Rikke Schultz Pedersen skoleleder

2017 På sportspladsen bygges en ny udskolingsbygning

2017 Den tidligere Brønshøjs Sportshal renoveres og bliver Katrinedals Hallen. Det bliver skolens nye sportshal.

2019 Gymnastiksalene renoveres. Der indrettes en danse-dramasal og en redskabssal til gymnastik