Legepatrulje

I skoleåret 2019/20 har skole iværksat et nyt projekt, hvor skolepædagogerne fra fritidshjemmene i spisepauserne tirsdag, onsdag, torsdag og fredag afholder legepatrulje for eleverne. Det er primært eleverne fra 0.-3. årgang som deltager men alle elever er velkommen til at være med i fælles leg på tværs af klasser og årgange.

Legepatruljen på Katrinedals Skole er et tiltag, som sikrer en pædagogisk ressource i børnenes spisefrikvarter. Tiltaget rækker langt ud over de traditionelle gårdvagter.

Pædagogerne igangsætter en masse fysiske aktiviteter og lege for børnene for at skabe en positiv legekultur. Det er et underliggende mål også at se de "usynlige" børn, som er de børn, der ikke selv er opsøgende i leg, for at hjælpe dem til at blive inkluderet i leg sammen med deres klassekammerater. Det er godt at skabe nye relationer for børnene på tværs af alder og klassetrin, da det understøtter en god skolekultur.

Legepatruljens aktiviteter finder sted på skolens grund i spisepausen. Skolepædagogerne tilpasser lege og aktiviteter efter årstiden og børnenes interesser i de tilbudte aktiviteter.

Hver uge udarbejdes en oversigt over de forskellige lege og steder, legepatruljen benytter på en given dag. Her fremgår det, hvilken pædagog børnene finder, og hvilke aktiviteter der tilbydes. Børnene kender pædagogerne fra hverdagen i klasserne og fra fritidsinstitutionen om eftermiddagen.

Skolepatruljen er et frivilligt tilbud til børnene, men ofte vil børn blive opfordret til at deltage.

Legepatruljens pædagoger er synlige i skolegården og i parken, da de bærer orange vest. Gårdvagter bærer orange vest.

Børn i cirkel