Trivsel og faglighed

Fokus på den enkelte elev og årgangens trivsel og det faglige niveau

Erfaringer og evaluering af modellen har vist, at der for nogen forældre er en bekymring omkring elevernes trivsel, når eleverne ikke går i en stamklasse hele året. Derfor bliver der gennemføres en trivselsmåling “Social Tjek”, hvor skolens Ressourcecenter sammen med lærerne sætter fokus på årgangens trivsel på 7. årgang.

På baggrund af bl.a. denne måling og samtaler vil elever, som endnu ikke har en mentor udpeges og tilbydes en mentor, som vil følge eleven gennem resten af skoleforløbet, hvis der er behov for det.

Desuden har skolen allerede i indeværende skoleår haft iværksat et særligt mentorforløb for 6. årgang, hvor lærere fra 9. årgang har været koblet på. Derved kender elever og lærere allerede hinanden inden udskolingsforløbet. De elever som får en mentor vil få mulighed for individuelle samtaler.

Eleverne skal ligesom på alle andre klassetrin gennemføre den nationale trivselsmåling. Resultatet af denne trivselsmåling vil være afsæt for en handleplan for at arbejde fokuseret med elevtrivslen på årgangen.

Eleverne testes i starten af 7. klasse, så deres faglige niveau hurtigt kendes. Derved kan undervisningsdifferentiering hurtigere ske end tidligere.

I 8. og 9. klasse er der fokus på uddannelsesparathed. Skolens erfaringer er, at der gennem modellen kan laves særlige turbohold både for elever, som har udfordringer samt elever, som skal have endnu flere udfordringer. Uddannelsesparathedsvurderingen er en del af basistimerne allerede fra august i det 8. skoleår. Dette er i samarbejde med skolens UU-vejleder.

I 8. og 9. klasse gennemføres den nationale trivselsmåling, og hvor Ressource-centeret, ledelsen og lærerne aktivt forholder sig til disse resultater med henblik på at skabe den bedst mulige trivsel for årgangen.

Skolen har desuden fokus på Talent og tilbyder særlige forløb og aktiviteter løbende til elever, som har brug for flere udfordringer. Du kan læse mere om skolens Talentstrategi her på hjemmesiden.