Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skole-hjemsamarbejdet

Principper for samarbejdet mellem forældre og skole

Formålet med principperne er 

  • At udvikle skole/hjem samarbejdet med det formål at skabe tryghed og trivsel for elever, forældre, lærere og det øvrige personale på skolen. 
  • At udvikle samarbejdet i åbenhed. 
  • At der udvikler sig et tillidsfuldt forhold mellem lærere og forældre, som er betryggende for begge parter. 
  • At forholdet mellem forældre og skolen giver forældrene lyst til at engagere sig i deres børns skolegang, og udnytte mulighederne for at kunne indgå i skolens aktiviteter. 

Samarbejdet finder sted på følgende niveauer: 

Klassen

Samarbejdet om klassen sker primært i forældremøder med en dagsorden udarbejdet i samarbejde mellem klasselæreren/klasselærerne og kontaktforældrene. Dagsordenen bør lægge op til en dialog mellem klassens forældre indbyrdes og mellem forældrene og de deltagende lærere. Det er også det forum, hvor skolen kan orientere forældrene om tiltag og opgaver, der involverer forældrene i årets løb. Endelig skal forældremødet give rum for en drøftelse af formen på det øvrige skolehjem-samarbejde inden for de givne rammer. Hertil kommer, at forældreIntra er et vigtigt kommunikationsmiddel i den løbende kommunikation om klassen. 

Samarbejdet om klassen understøttes af en årsplan, der angiver målene for arbejdet med klassen. Det er forældrenes opgave at orientere sig i årsplanen, der skal være tilgængelig på forældreIntra. 

Den enkelte elev

Dialogen med forældre og elever om udbyttet af skolegangen sker under følgende former: 

  • Elevplaner på alle trin 
  • Skriftlig orientering om resultater af de nationale test 
  • Karakterer på 8.-9.trin 
  • Tilbud om evalueringssamtaler mellem lærere, elever og forældre på alle trin 

Det er vigtigt, at der er en balance mellem den skriftlige underretning og dialogen om elevens faglige niveau og trivsel. Samarbejdet tilrettelægges fleksibelt og behovsorienteret, såvel ud fra hjemmenes som skolens behov og ønsker. Det er skolens holdning, at eleverne i videst muligt omfang deltager i samtaler.  

Skolen har orienteringspligt over for forældrene, men det er også af stor betydning, at forældrene orienterer skolen om elevernes oplevelse af skolegangen og betydelige ændringer i elevens hverdag. Herigennem skabes grundlaget for den konstruktive dialog, som er omdrejningspunktet i samarbejdet mellem forældrene og skolen. 

Katrinedals Skole opfattes forældrene som en ressource, der kan bidrage med viden om og erfaringer fra det omgivende samfund og derigennem kvalificere skolens arbejde. Det betyder, at forældre kan inddrages i undervisningen som fx foredragsholdere eller som eksperter inden for deres fag/interesseområde, eller som praktiske hjælpere ifm. udflugter, arrangementer og lignende. 

Skolebestyrelsen

Skolebestyrelsen er i Folkeskoleloven forpligtet til at indkalde alle forældre til et årligt møde til drøftelse af skolens virksomhed og behandling af skolebestyrelsens årlige beretning. Dette møde afholdes i april eller maj måned og gerne i samarbejde med Forældreforeningen. 

Skolebestyrelsen bør derudover indkalde samtlige kontaktforældre til møde mindst én gang om året for at drøfte generelle emner og udveksle gode ideer. 

De forældrevalgte i skolebestyrelsen kan indkaldes til klassernes forældremøder for at orientere om skolebestyrelsens arbejde. 

Skolebestyrelsen bør tilse, at der hvert skoleår udgives aktivitetskalender med angivelse af skolens mærkedage, ferier, fridage, temauger osv. 

Skolebestyrelsen kan spille en formidlende rolle i løsningen af skole/hjemsamarbejdsproblemer, når disse har været forsøgt løst på andre niveauer.  

Vedtaget i Skolebestyrelsen den 15. januar 2008 og revideret 21. april 2010. 

  

 

 

Dokumenter

Princip om undervisningens organisering

Shape Created with Sketch.