Principper for lektielæsning og faglig fordybelse
Principperne tager udgangspunkt i Folkeskolereformens bestemmelser om lektiehjælp og fagligfordybelse (L51 § 15. stk. 2) med tilhørende bemærkninger, der betoner at formålet er at styrke elevernes faglige niveau bl.a. gennem træning, udfordringer og turboforløb tilpasset elevernes faglige niveau og behov.
Principperne bygger også på erfaringer fra forsøgsarbejde med obligatoriske opgavevej-ledningstimer (OPV-timer) i 6.- 8. kl. i skoleårene 2012-2014. Forsøget har vist flg. tendenser:
- Elever, der tidligere ikke har oplevet sig selv som dygtige, nu oplever, at de er blevet dygtigere
- Lærerne tilkendegiver, at det løfter kvaliteten i undervisningen, at eleverne er bedre forberedt til undervisningen
Udfordringen har været at sikre den faglige fordybelse for elever med et potentiale til at gå videre end gennemsnittet
Katrinedals Skole er optaget af at udvikle lektiebegrebet, således at der i den pædagogiske praksis går en rød tråd fra fagenes læringsmål gennem elevernes arbejde i den understøttende undervisning og til lektiemodulerne.
Mere tid til at arbejde i skolen
For alle elever gælder, at de med reformen får flere timer dagligt til at arbejde sig frem mod opfyldelse af målene og derfor forventes at lære mere i skolen. Den tid de elever og forældre tidligere har anvendt på lektier kan i stedet anvendes til dialog om det eleverne har lært i skolen og andet samvær, som understøtter elevens udvikling.
Udviklingen af lektiebegrebet går
- Fra en forståelse hvor elever hjemme skulle lave opgaver færdige, som de ikke har nået i skolen, træne diverse discipliner, forberede sig på tekster til næste faglektion og løse skriftlige afleveringsopgaver
- Til en forståelse hvor disse opgaver løses i skolen i den ekstra tid, der er til rådighed i forbindelse med den længere skoledag
Nye roller og opgaver
Det betyder, at såvel lærere og pædagoger som elever og forældre får nye roller og ændrede opgaver i forhold til elevernes læreprocesser og personlige og sociale udvikling.
Lærernes og pædagogernes opgave bliver
- At opstille og tydeliggøre læringsmål i den faglige undervisning
- At støtte eleverne i at forfølge disse mål i den understøttende undervisning og lektiemodulerne, således at elevernes læring først og fremmest forankres i skolen
- At gøre mål og opgaver synlige for forældrene via ForældreIntra
Eleverne skal gennem indsigten i læringsmålene
- Støttes i at forstå deres egne læreprocesser
- Arbejde med opgaver, der bringer dem til at mestre nye discipliner og nyt stof
- Lære hvordan de kan løse opgaver og problemstillinger, de oplever er vanskelige
Forældrene skal gennem skolens tydelige kommunikation om elevernes læringsmål kunne støtte deres barn ved at
- Være nysgerrige og opfordre deres børn til at fortælle, hvad de har arbejdet med, og hvad de har lært og kigge i bøgerne sammen med dem
- Tale med børnene om koblinger til verden uden for skolen og herigennem medvirke til deres børns faglige progression
- Læse højt for deres børn og læse med dem samt tale med dem om relevante informationer, iagttagelser i omverdenen og problemstillinger med dem og derigennem bidrage til børnenes sociale og personlige udvikling
Pædagogisk praksis
I lektiemodulerne anvendes tiden til, at eleverne
- Træner discipliner, de er introduceret til i den foregående faglige undervisning
- Gør opgaver, de har påbegyndt i den faglige eller understøttende undervisning, færdige
- Forbereder sig på stof, de skal arbejde med i de næste faglektioner
- Arbejder med undrespørgsmål og fordyber sig i de temaer, de er blevet introduceret til
- Udfordres i forhold til deres fulde potentiale
Det er læringsmålene, der rammesætter det faglige fokus og de opgaver, der skal arbejdes med i lektiemodulerne
Den lærer eller pædagog, der varetager lektielæsningen, har en coachende og organiserende rolle og skal
- Synliggøre hvilke opgaver, eleverne kan/skal arbejde med
- Støtte eleverne så de lærer så meget af stoffet og de tilhørende metoder, som de kan
- Træne eleverne i at lære, hvordan de skal arbejde for at blive dygtige
I indskolingen påhviler det de pædagoger, der varetager lektiehjælpen at kommunikere med teamet om resultatet af lektietimerne og synliggøre det på ForældreIntra
I løbet mellemtrinnet trænes eleverne gradvist i selv at være bærere af viden om egne læreprocesser i forhold til fagene, mens opgaven med på ForældreIntra at synliggøre, hvad der er arbejdet med, påhviler den lærer, der varetager lektiehjælpen
I udskolingen udvikles systemer, der sikrer, at eleverne kan følge egen progression og give forældrene indsigt i denne
Vedtaget i Skolebestyrelsen den 16. juni 2014