Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ressourcer, pædagogik og læring (RPL)

Katrinedals Skole er godt i gang med at udvikle Ressourcecenteret (RC) og Pædagogisk Læringscenter (PLC), som en katalysator for pædagogisk udvikling og med henblik på progression i børn og unges læring og trivsel. Følgende vision og målsætninger for RC og PLC har til formål at skabe et fælles fundament på Katrinedals Skole for at fortsætte kapacitetsopbygningen, den gode skoleudvikling og udviklingen af pædagogiske miljøer, der understøtter inkluderende læringsmiljøer for alle børn og unge. Visionen og målsætningerne tager udgangspunkt i gældende lovgivning, bekendtgørelser samt kommunale beslutninger.

Vision 

RPL samarbejder med det pædagogiske personale for at udvikle og understøtte inkluderende læringsfællesskaber, hvori faglighed og trivsel går hånd i hånd. 

Målsætning 

For at denne vision kan realiseres skal Ressourcecenteret og det Pædagogiske Læringscenter:   

  • Udvikle og gradvist forandre/nytænke den fællesskabende didaktik i en retning, hvor faglighed og pædagogik implementeres i overensstemmelse med skolens læringssyn og udefrakommende tiltag i folkeskolen (politiske, økonomiske samt pædagogiske) 
  • Understøtte og drive inkluderende børne- og ungdomsmiljøer, hvor alle elever bliver så dygtige de kan, og hvor indsatserne både kan være forebyggende, foregribende og indgribende. 
  • Inkluderende børnefælleskab er et vigtigt fokus, da alle børn skal opleve, at de er en del af dette. Med afsæt i fælles børne- og læringssyn vil RPL arbejde for at støtte, vejlede og udvikle elevernes sociale, personlige og faglige trivsel. 
  • Ved læringsfællesskaber forstår vi forpligtende fællesskaber, hvor både voksne og børn hjælper til med, at alle bliver så dygtige, som de kan. Dette kræver tillid og åbenhed omkring undervisning i fag og klassekultur. RPL skal her dels fungere som tæt samarbejdspartner til den/de lærere og teams, der skaber læringsfællesskaber i de enkelte klasser og årgange. Dels skal RPL skabe rammerne om det læringsfællesskab, der udgør skolens samlingspunkt - både fysisk i aula OG som den røde tråd i form af support og undervisningsforløb, der udbydes fra centerets side.  
  • Elevernes faglige og  trivselsmæssige progression båret af en fællesskabende didaktisk tilgang skal være center for RPL arbejde. RPL skal i den forbindelse understøtte den faglige ledelse af den pædagogiske praksis.