Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Deltagelse i projekter under ”Åben skole”

 Principper for deltagelse i særlige projekter og programmer under "Åben skole"

I forbindelse med skolereformen 2014 er der fokus på, at alle elever skal have mulighed for at udnytte det særlige potentiale, de måtte have, og blive så dygtige de kan. Det gælder inden for almenundervisningen, men målet kan også opfyldes gennem valgfag, partnerskaber med virksomheder og særlige undervisningstilbud udbudt af eksterne aktører. 

Det er skolebestyrelsens holdning, at dette element i reformen bør tillægges stor betydning, prioriteres økonomisk og bidrage til at give Katrinedals Skole en rummelig profil. Eleverne skal således med udgangspunkt i deres potentiale opleve lige muligheder for at deltage i aktiviteter, der rækker ud over skolens rammer, nationalt såvel som internationalt. 

Disse principper skal kunne fungere som guidelines for skolens ledelse og personale i forhold til flg. kategorier  

  • Deltagelse i diverse konkurrenceprægede aktiviteter (fx idrætsstævner og Lego League) 
  • Valgfag ud over den lovbestemte valgfagsrække (fx spansk og programmering) 
  • Deltagelse i arbejdet i elevorganisationer på tværs af skoler og kommuner 
  • Samarbejde med JETnet om partnerskaber med virksomheder (fx IBM) 
  • Ad hoc tilbud fra forskellige institutioner (fx Science Talent programmet) 
  • Mulighed for at søge optagelse på særlige profilskoler som fx sangskolen på Sct. Annæ Skole og idrætslinjen på Bellahøj Skole.

Overordnede principper

Det tilstræbes 

  • At tilbuddene udfordrer eleverne med enten en eksperimenterende tilgang, med træning, med konkurrence eller i forhold til deltagelse i nye sociale sammenhænge 
  • At skolens samlede tilbud set over en årrække er bredt, således at det imødekommer potentialer inden for flg. dimensioner: sprog, naturfag, teknologi, håndværk og design, madkundskab, musik, idræt og demokratisk dannelse. 
  • At samspillet med det organiserede foreningsliv udvikles og bidrager til at åbne skolen ud fra den særlige vinkel og de muligheder for deltagelse i civilsamfundet, det rummer. 

Principper vedrørende målgrupper

I indskolingen og i 4.-5 kl. gives særlige tilbud udelukkende til hele klasser og på en sådan måde, at tilbuddet medvirker til at styrke fællesskabet omkring klassen og/eller årgangen.  

I udskolingen og 6. klasse kan tilbud gives til 

  • Enkeltelever 
  • En gruppe af elever 
  • En drenge- eller pigegruppe på tværs af årgangen 
  • En hel årgang 

Principper ved udvælgelse af projekter og programmer

Disse vælges af skoleledelsen på baggrund af en dialog med det pædagogiske personale.

Principper for udvælgelse af elever til deltagelse i projekter og programmer

Alle tilbud til enkeltelever offentliggøres for målgruppen og forældre til elever i målgruppen. 

Eleverne kan selv søge eller blive opfordret til at søge af lærere med kendskab til deres potentiale ift. til det aktuelle tilbud 

Lærere med kendskab til ansøgerne udarbejder en vurdering af elevens mulighed for at udnytte sit potentiale gennem det aktuelle tilbud. 

Skolelederen beslutter, hvem der skal have tilbuddet  

Principper for finansiering

Som udgangspunkt finansieres projekter under åben-skole af skolen. Ved ekstraordinært omkostningstunge projekter, fx internationale projekter, inddrages skolebestyrelsen i beslutningen.