Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vores skole

Velkommen til Katrinedals Skole - i daglig tale KDS

Katrinedals Skole ligger i Vanløse, 10 minutters gang fra Flintholm Station og Vanløse Station. Skolen har tilknyttet ét selvejende fritidshjem beliggende på 3 matrikler. En afdeling ligger på skolens matrikel og 2 i umiddelbar nærhed.Skolen er under udvidelse fra 3 til 4 spor. I skoleåret 2022/23 er indskrevet godt 950 elever, fordelt på 4 spor på 0.- 9. klassetrin. Skolen har en KKFO, som er den tidligere Katrinedal FI. KKFO'en har 3 matrikler: Valhal, KAT-fri samt Randbøl.

I indskolingen varierer klassekvotienten fra 22 - 28 elever, på mellemtrinnet er der 24-27 elever i alle klasser, og i udskolingen, hvor vi arbejder med en storklasse pr. årgang og skiftende faghold, varierer holdstørrelsen fra 26 -28. 

Skolens pædagogiske personale består af ca. 75 lærere samt 3 inklusionspædagoger/vejledere. Derudover har skolen tilknyttet 16 pædagoger, der arbejder dels som skolepædagoger i skolen og dels som pædagoger i det tilknyttede KKFO. Gennem de seneste 10 år er der udviklet et tæt samarbejde mellem fritidshjem og skole, hvor en pædagog fra den afdeling, som børnene går på, også arbejder med den pågældende klasse i skolen. Derfor er integrationen mellem Fritten og skolen pr. 1. august 2020 været en naturlig forlængelse af dette samarbejde.

Skolens servicepersonale består af en sekretær på fuldtid samt en serviceleder med ansvar for rengøring og bygningsdrift samt en skolebetjent. Og hertil kommer en køkkenassistent med ansvaret for skolens EAT-ordning. 

Skolens organisering

Skolens ledelse består af en skoleleder med overordnet og strategisk ansvar, en souschef/pædagogisk leder for 7.- 9. klasse, en afdelingsleder for mellemtrinnet 4.-6. årgang samt en pædagogisk afdelingsleder for indskolingen 0.-3. klasse. Desuden er der 2 KKFO-leder til fritidsdelen.  

Ud over den formelle ledelse er 2 faglige koordinatorer, 10 teamkoordinatorer og 10 IT- tovholdere samt faglige vejledere. 

En faglige koordinatorer har ansvaret for skolens Ressourcecenter, der varetager opgaven med at sikre, at fagligt og socialt udfordrede elever trives og lærer i skolens fællesskaber. Det er her læsevejledere, matematikvejledere, trivselsmedarbejdere og inklusionspædagoger er forankrede. Den anden faglige koordinator har ansvaret for Det Pædagogiske Læringscenter, som varetager opgaven med at understøtte lærerne i deres arbejde med elevernes læring gennem analoge og digitale læremidler. Det Pædagogiske Læringscenter har herudover ansvaret for den læring, der foregår ifm. Lego Education, Teknologiforståelse og for at bidrage til, at bevægelsesdimensionen og ”den åbne skole” lever i skolens praksis.  

Skolen er ikke afdelingsopdelt. Det betyder, at eleverne ikke automatisk skifter lærer på givne trin. En lærer kan i princippet følge eleverne fra 1.- 9. klasse. I praksis fungerer det dog sådan, at de fleste lærere helst udvikler og bruger deres kompetencer enten i indskolingen, i hele grundskolen (1.- 6.kl.) eller i udskolingen (7.-9.kl). 

Arbejdet er organiseret i årgangsteam, således at lærerne i hovedfagene udgør et kerneteam, der deler ansvaret for undervisningen på årgangen. For at sikre et højt fagligt niveau i alle fag, arbejder vi dog også med et faglærerprincip i de mindre fag, hvis ikke de kan dækkes fagligt forsvarligt af kerneteamet. Det gør sig især gældende på mellemtrinnet og i udskolingen. 

Teamets arbejde faciliteres af en koordinator og en IT-tovholder i hvert team.  

Teamkoordinatorerne har et tæt samspil med de pædagogiske ledere, og IT-tovholderne et tæt samspil med den faglige koordinator for læring med IT. 

Skolegård