Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleinspektører på Katrinedals Skole

Af Peter Høstved, tidligere lærer

Den 13. august 1934 åbnede Katrinedals skole sine døre for de første forventningsfulde elever og lærere. Skolens nyudnævnte inspektør bød velkommen, og de første dage gik med festivitas i den smukke aula og den tilhørende sportsplads. Begge dele var pædagogiske nyskabelser i forbindelse med en folkeskole.

Margrethe Petersen (inspektør 1934-1945)

Margrethe Petersen havde været medlem af Borgerrepræsentationen i København for Det radikale Venstre og deltog ivrigt i debatten om byggeriet af Katrinedals skole. Især havde arkitekten professor Gottlobs idé med en aula som skolens midtpunkt hendes store interesse. Som inspektør blev Margrethe Petersen en foregangskvinde for de nyeste pædagogiske tanker og ideer. Især var hun inspireret af aktivitetspædagogik, som hun havde set den praktiseret ved besøg på tyske arbejdsskoler og hos Jan Lindhardt i Holland. Margrethe Petersen mente, at eleverne selv skulle søge kundskaberne - en tanke, der er helt i overensstemmelse med 1990'ernes pædagogiske trend. Dette pædagogiske syn blev styrende for hendes indsats i skoleverdenen. Hun var en varm fortaler for indførelse af skolebiblioteker, lejrskoler og udbygget forældresamarbejde. Den første læsestue i København blev indført på "hendes skole", og de første lejrskoler udgik derfra.

Mod besættelsestidens slutning blev Katrinedals skole inddraget til flygtningelejr, og undervisningen foregik i flere måneder under kaotiske forhold i kældre, kirkerum og forsamlingshuse. Samme år døde Margrethe Petersen, og ny inspektør blev Inger Merete Nordentoft. Det var et forvirrende tidspunkt at overtage en skole på, men forældre, elever, lærere og den nye inspektør klarede i forening alle vanskeligheder, og stor var glæden, da skolen atter blev fri og genindviet den 22. oktober 1945. En storstilet fest i aulaen sluttede med Katrinedals skoles frihedssang, hvor sidste vers lød:

Så oprandt den dag hvor vor skole blev fri
som skyggen må vige for solen.
Nu stemmer vi i med den kendte melodi
med bøger og lektier vi vil hænge i -
Længe leve! Katrinedals skolen.

Inger Merete Nordentoft (inspektør 1945-1960)

Inger Merete Nordentoft var en kendt og aktiv politiker og pædagog, længe inden hun blev inspektør. Som Margrethe Petersen hentede hun inspiration fra udlandet, især Norge og Sverige, hvor den individuelle undervisning var i højsædet. Til støtte herfor udgav hun adskillige lærebøger. En kort tid under besættelsen sad Inger Merete Nordentoft i Vestre Fængsel på grund af sit illegale arbejde. Her arbejdede hun videre med at skrive bøger, og efter løsladelsen fortsatte hun ligeledes det illegale arbejde.

Som inspektør fortsatte Inger Merete Nordentoft det pædagogiske udviklingsarbejde, som Margrethe Petersen havde gjort Katrinedals skole kendt for. Sin pædagogiske indstilling gav Inger Merete Nordentoft klart udtryk for i et interview i Politiken efter sin udnævnelse:

"Jeg tænker på, at skolen foruden det gode kammeratskab og den tryghed, eleverne føler ved at færdes der, og foruden en passende undervisning, også gerne skulle give eleverne udvikling. Hvad det gælder om er at forme skolen, så den vækker trangen hos børnene til selv at lære, til at skabe selv. Det forudsætter, at stoffet (indholdet) omlægges, så eleverne virkelig kan komme til at beskæftige sig aktivt med det."

Med disse pædagogiske tanker satte Inger Merete Nordentoft sit præg på skolen efter besættelsestiden. trods store elevtal - nogle år rummede skolen over 2000 elever og havde 10 parallelklasser på de mindste klassetrin - fortsatte Katrinedals skole som en udviklings- og forsøgsskole op gennem 1950'erne.

Ellen Becher (inspektør 1961-1975)

Den 1. januar 1961 blev Ellen Becher indsat som leder af Katrinedals skole. "Det var en pragtfuld skole", husker Ellen Becher, "hvor jeg har tilbragt nogle af de bedste år af mit liv sammen med dejlige elever og dygtige lærere. Da jeg kom havde skolen stadig omkring 1500 elever, men op gennem 1960'erne dalede elevtallet konstant, og da jeg holdt op i 1975 var der vist kun 500.

Der var ingen tvivl om, at Katrinedals skole var præget af de to initiativrige og dygtige pædagogiske ledere, den havde haft, og jeg bestræber mig på sammen med lærerne at fortsætte de mange aktiviteter, der gjorde skolen til noget særligt.

En af de vigtigste ting, der skete i 1960'erne pædagogisk set, var oprettelsen af de tekniske forberedelsesklasser. Der er ingen tvivl om, at de reddede mange drenge, der ellers var godt skoletrætte, for de skulle kun gå 14 timer i skole og derudover have timer i praktiske fag.

Det var Margrethe Petersen, der i sin tid havde været initiativtager til lejrskolerne, og i mange år havde vores elever stor glæde af turene til Lille Katrinedal. Senere gik turene længere væk, især for de store elever. I mange år tog vi til Norge på skitur, og her mødte jeg som inspektør eleverne på en helt anden måde. Jeg husker, at en dreng kom til skade med sit ene ben, og jeg måtte tage med ham på hospitalet i nærmeste by. Heldigvis var der ikke noget brækket, men vi havde flere timers ventetid, før bussen gik tilbage igen. Vi tilbragte tiden på en lille restaurant, hvor jeg gav frokost, og mange år senere, da jeg tilfældigvis var på besøg i Vanløse, og skulle have en taxa hjem, vendte chaufføren sig om og spurgte: "Kan De ikke kende mig, fru Becher ?" Han havde i hvert fald aldrig glemt vores tur til hospitalet.

Jeg kan blive ved at fortælle om alle de dejlige minder fra skolen, om juletræet i aulaen, når børnene gik syngende omkring, om morgensangen, Luciaoptoget, de mange teaterforestillinger, osv. For mig er der ingen tvivl om, at Katrinedals skole er noget særligt," slutter Ellen Becher.

Søren Koman-Petersen (inspektør 1975-1981)

Da Søren Koman-Petersen tiltrådte som inspektør ved Katrinedals skole, udtrykte han stor glæde ved at være kommet hjem igen. Han startede nemlig sin lærergerning ved skolen i 1951 og blev der, indtil han blev udnævnt til viceinspektør ved Voldparkens skole.

Han blev senere inspektør på Brønshøj skole, hvor han virkede i 10 år. Det var således en erfaren og indsigtsfuld inspektør, der vendte hjem. Søren Koman-Petersen mente, at skolen skulle være et rart sted at være, et sted man følte sig godt tilpas. Derfor arbejdede han stærkt på at få skolen renoveret, og det er hans fortjeneste, at der i dag er lyse og venlige rammer for undervisningen.

Den pædagogiske linje, der var blevet udstukket af de forrige inspektører, fortsatte under Søren Koman-Petersen. Han vandt stor respekt ved sin jævne og stilfærdige autoritet, men kom desværre kun til at virke som inspektør i 6 år.

Gerd Belhage (august 1981 - maj 1998)

Gerd Belhage tiltrådte som inspektør i august 1981 efter nogle år som tillidsmand og lærerrådsformand på Korsager Skole. Hun er uddannet fra Blågård Seminarium i 1955 med bl.a. matematik som liniefag og blev senere bestyrelsesmedlem i matematiklærerforeningen.

Ansat i skolevæsenets forsøgsafdeling 1968 omkring edb (div. edb-kurser) og sammen med Jørn Bart Nielsen ansat til at stå for forsøg med edb, afholdelse af kurser for lærere, samt ansvar for indkøb af maskiner mv. (op til halv tid i direktoratet og halv tid på skolen).

I 1976 med til starte Datalærerforeningen, og derefter medlem af hovedbestyrelsen de næste 20 år. Gerd Belhage havde tre perioder som pædagogisk leder af hele forsøgsafdelingen 1978 - 80. Uddannet som datalog fra RUC 1989 og har gennem årene skrevet diverse artikler og bøger om edb. Det var således naturligt for Gerd Belhage at tilbyde lærerne lokale kurser i EDB programmering på Piccolo maskiner, som var den spæde begyndelse på skolens IT udvikling.

Søren Mortensen (september 1998 - marts 2007)

Søren Mortensen har i sin tid på Katrinedals Skole udviklet skolens teamsamarbejde, så lærerne arbejder i selvstyrende team. Skolens tre tilknyttede fritidshjem er nu opdelt i bogstaver, forstået på den måde at eleverne fra U klasserne går på samme fritidshjem og det samme gælder V og X klasserne

Søren Mortensen har taget en pd-eksamen i ledelse på CVU, og de mange gode pædagogiske idéer fra studiet har vi haft glæde af på Katrinedals Skole. En kvik bemærkning og et smil på læben har altid kendetegnet Søren Mortensen, og mange gange er guitaren hevet frem til fællessang med lærerne. Forvaltningen besluttede at lægge al økonomien ud på skolerne pr. 1.1.2006, og i den forbindelse var lønsumsstyring det nye mantra. Desværre fulgte ressourcer og vejledning til ledelsen ikke med de politiske intentioner, så Børne og Ungdomsforvaltningen oparbejdede et gevaldigt underskud.

Søren Mortensen og Kirsten Karlsen (viceinspektør) bad i den forbindelse om flere ledelsesressourcer hos forvaltningen, men det blev afslået. Derfor opsagde begge deres ledelsesstillinger i foråret 2007. Søren Mortensen tiltrådte derefter som ny skoleleder på en stor skole i Roskilde Kommune.

Karen Leth (august 2007 - november 2016)

Karen Leth blev ny leder af Katrinedals Skole. Karen Leth havde en lang erfaring fra den danske folkeskole bag sig. Hun er læreruddannet og har desuden en Mastergrad i offentlig ledelse fra Syddansk Universitet. I sin hidtidige karriere har Karen Leth været skoleinspektør i Kolding og Haderslev, forvaltningschef i Bogense, projektleder på Danmarks Evalueringsinstitut og leder af den pædagogiske konsulentvirksomhed Dafolo.

Karen Leth var primus motor på byggeprocessen med den nye skolebygning og fortsatte som konsulent for byggeriet, efter hun var gået på pension.

Rikke Schultz Pedersen (november 2016 - nu)

Som ny skoleleder trådte Rikke Schultz Pedersen direkte ind i byggeprocessen med den nye skolebygning, der stod færdig i 2017. På Ny Hollænderskolen, Frederiksberg var Rikke souschef fra august 2007-maj 2015 og derefter skoleleder på samme skole fra maj 2015-november 2016. Redaktør og skribent af naturfagsbøger hos forlaget Malling Beck.