Uddannelsesparathed

Klar, parat og næste skridt

Et afgørende mål for indsatserne i udskolingen er at gøre eleverne uddannelsesparate både på det faglige, det sociale og det personlige område. Gennem arbejdet omkring begrebet dannelse, som er et af skolens fokusområder, sigter vi blandt andet imod, at eleverne udvikler sig personligt og bliver rustet til at tage personligt ansvar og til at træffe kvalificerede valg.

Gennem samarbejde med forældrene ønsker vi at etablere stærke forbindelser til omverden. Det betyder i praksis, at vi vil invitere forældrene til at byde ind med virksomhedsbesøg, praktikophold for eleverne og oplæg til undervisningsemner.

På 7. årgang er f.eks. en uge reserveret til uddannelse/erhvervsuge, som forældrene bidrager til. I forhold til det omgivende samfund udvikler vi tættere samarbejder med ungdomsuddannelsesinstitutionerne og erhvervslivet, så vi også ad den vej kan give eleverne indsigt i de mange muligheder efter 9. klasse.

Uddannelsesparathed har fokus på tre centrale områder:

• Faglige kompetencer inden for læsning, sprog, matematik, naturfag samt metode for løsning af opgaver.
  • Personlige kompetencer, hvor vi lægger vægt på selvtillid, selvværd og generelle områder som at aflevere opgaver til tiden, god opførsel og evnen til at træffe egne beslutninger og stå ved dem.
  • Sociale kompetencer, hvor vi lægger vægt på relationsopbygning, evnen til at indgå i forpligtende og demokratisk fungerende fælleskaber, hvor eleven både skal formå at tage lederskab, følgeskab