Styrket udskoling

Vi styrker udskolingen i folkeskolen - Kbh

I perioden 2018-2021 har Københavns Kommune afsat 220 mio. kr. til at gøre folkeskolen mere attraktiv for de ældste elever. Alle byens skoler har fået flere penge pr. elev i 7. til 9. klasse, som de fx kan bruge på mere pædagogisk personale. Skolerne har derudover kunnet søge om penge til særlige aktiviteter omkring deres ældste klasser. Skolerne har enkeltvis eller på tværs især søgt om midler til:

• Intensive læringsforløb for de fagligt svageste elever
  • Målrettede undervisningsforløb for de mest ambitiøse og fagligt stærke elever
  • Udvidet brobygning til ungdomsuddannelser og arbejdsmarked
  • Mere inddragelse af elever og forældre
  • Flere praktiske og musiske valgfag og linjer

På Katrinedals Skole styrker vi udskolingen ved bl.a.:

Styrket udskoling - BannerFlere lærere til Faglig Fordybelse og mentor

I forbindelse med den faglige fordybelse på 7.-9. årgang er der 6 lærere på årgangen. Det betyder, at der er mulighed for at lave særlige hold både til de elever, som har brug for ekstra hjælp og de elever, som har brug for ekstra udfordringer. Desuden er der flere lærere til at hjælpe eleverne med deres opgaver. Lærerne har både humanistiske og naturvidenskabelige baggrund.

På hver årgang har eleverne tilknyttet en eller flere mentorer, som eleverne kan have forløb og samtaler med gennem skoleåret.

Demokrati, medborgerskab og motivation

I forbindelse med 8. årgangs projektopgave tager hele årgangen til Folkemødet på Bornholm. Her skal eleverne arbejde med deres projekt inden selve projektugen. Det er andet år at elever og lærere fra skolen deltager i Folkemødet.

Sidste skoleår var skolen sammen med 5 andre folkeskoler i København med til at planlægge og afvikle et Folkeskolemøde i København. Her vil eleverne arbejde under overskriften "Det gode skoleliv". Skolen vil indgå i dette igen i år.

E.P.O

Der er afsat midler til flere oplevelser ud af huset. På 7. og 8. årgang har alle klasserne en fordybelsesdag, hvor klasserne tager ud af huset i forbindelse med forskellige læringsforløb.

Talent

Skolen har udarbejdet en Talentstrategi, som bl.a. betyder, at elever med særlige talenter inde for de naturvidenskabelige fag deltager på forskellige talentscamps under foreningen ASTRA. Det har bl.a. været camp om rumfart, i matematik og i de naturvidenskabelige fag.

Valgfag i udskolingen

Skolen har et stort og tæt samarbejde med flere ungdomsuddannelser omkring valgfagene i udskolingen. For at kunne imødekomme så mange elevers ønsker som muligt i valgfagene, så er der oprettet flere hold med mindre holdstørrelser. Skolen har samarbejde med Nørre Gymnasium, Handelsskolen Niels Brock, Ungdomsskolen, HTX Gastro-Science og TEC København, Bella TV m.v.

Udveksling – skolebesøg England

Kommende skoleår vil elever, som har brug for en særlig udfordring i bl.a. engelsk og samfundsfag få muligheden for at besøge en skole i England og lave et projekt omkring dette. Dette er i samarbejde med 4 andre Københavnske folkeskoler.

Læs mere om hvordan vi i København styrker udskolingen på vivokser.kk.dk.