Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Bevægelse

Princip for bevægelse i undervisningen

Formålet:

Formålet med at indføre bevægelse som en integreret dimension i Katrinedals arbejde med børnene og de unge er dels at øge og fastholde elevernes læring i alle fag, og dels at fremme den fysiske og psykiske sundhed hos børn og unge generelt. 

Princippet tager udgangspunkt i flg. uddrag af Lov om folkeskolen: 

§14: Undervisningstiden tilrettelægges således, at den i et skoleår har en samlet varighed af mindst 1200 timer i indskolingen, 1320 timer på mellemtrinnet og 1400 i udskolingen. Undervisningstiden opgøres i klokketimer. Pauser indgår i den samlede undervisningstid. 

§15: Undervisningstiden skal tilrettelægges, så eleverne får motion og bevægelse i gennemsnitligt 45 minutter om dagen. 

Princippet bygger på forskning, der dokumenterer, at fysisk aktivitet gør børn mere læringsparate. Derfor har Katrinedal en ambition om at være en skole, hvor man sidder mindre ned i løbet af skoledagen. 

Realiseringen af princippet kræver, at alle tager ansvar. Der skal handling bag ordene – de 45min bevægelse om dagen kommer ikke fordi det er skrevet ind i et princip, men fordi alle arbejder med om at realisere det.

Princippet tager udgangspunkt i nedenstående overordnede tilgange:

Kropslig forankret læring:

Her er dét, at eleverne bevæger sig, en integreret del af undervisningen. Bevægelsen ses som en metodevariation, som læreren benytter sig af for at skabe større læring for eleverne. Bevægelse som metodevariation er bare en af de mange undervisningsmåder, som læreren kan anvende, for at gøre skoledagen mere levende, faget mere vedkommende og skabe mest mulig læring for den enkelte. Her ses generelt en sammenhæng mellem fagundervisningen og bevægelsen. Det kunne fx være at flytte pladser for at få nye opgaver.

Aktiviteter, hvor eleverne får pulsen op:

Her er der tale om fx korte eller længere brainbreaks. Det er bevægelsesaktiviteter, der lægges ind som sekvenser i undervisningen med henblik på at opnå fysiologisk understøttelse af indlæring af nyt såvel som lagring af det indlærte. Her behøver der ikke være sammenhæng mellem fagets fokus og den fysiske aktivitet. Det kunne fx være en hurtig løbetur rundt om skolen.

Situeret anvendelse on location:

Her trækker læreren faget ud af klasselokalet for at demonstrere pointer i ”virkeligheden”. Situeret anvendelse on location skaber både fysisk aktivitet, interesse om faget og sammenhæng mellem skole og virkelighed. Det kunne fx være en demonstration af insekter i jorden på Damhusengen, romantisk digtskrivning i Syrenhaven, indsamling af matematikdata i Føtex eller ekskursioner til et af byens museer.

Aktiviteter skaber variation og glæde:

For at opnå de 45min om dagen og motivere alle børn i alle aldre, er det vigtigt:

  • • At den fysiske aktivitet er varieret og fører til succesoplevelser. 
  • • At bevægelsesdimensionen indarbejdes i alle fag og er med til at skabe variation i skoledagen samt at bidrage til, at både de stille elever og de elever, der har behov for mere fysisk aktivitet, lærer så meget, som de kan. 
  • • At elever og forældre oplyses om, at fysisk aktivitet forbedrer evnen til at lære, og at fysisk aktivitet er en vigtig del af skoledagen. 
  • • At eleverne har medindflydelse på og medansvar for metoder og organisering af deres læreprocesser.
  • • At de pædagoger og lærere, der underviser en gruppe af elever, koordinerer deres arbejde med bevægelsesdimensionen og derigennem fremmer meningsfuld variation i fagene, i skoledagen og hen over ugen og motiverer eleverne. 
  • • At eleverne har et medansvar for at bidrage med ideer til kropslig forankret læring og brainbreaks og deltage i disse aktiviteter, både i undervisningen og i forhold til pauserne. 
  • • At der tages hensyn til, at ikke alle børn er ens, og at der derfor kan være forskellige behov ved alder, køn, etnicitet m.m.
  • • At fysisk aktivitet ikke handler om præstation men kun giver mening hvis alle føler sig trygge. 

 

Implementering:

Skolens ledelse har ansvaret for at udarbejde en implementeringsplan for princip om bevægelse, sådan at Katrinedal med tiden bliver en skole, hvor alle lærere følger princippet i alle klasser. Det er skolebestyrelsens pligt at følge op og evaluere processen med indarbejdelsen af princippet i skolens hverdag. 

Første evaluering foregår to år efter første vedtagelse af princippet.

Vedtaget i skolebestyrelsen feb 2020