Forældrerolle og forældreråd

Ændret forældrerolle

Når eleverne starter i udskolingsmodellen, vil I som forældre opleve, at det ikke længere er muligt at støtte op om det fællesskab, der var i den “gamle” klasse.

Børnene bliver spredt, og de børn som I kender, er ikke nødvendigvis blandt de nye venner, som jeres børn får. I vil i første omgang opleve, at jeres mulighed for at påvirke og støtte op om et elevfællesskab er blevet mindre. Men børnene er på et basishold, som de skal være en del af i de næste 3 år, derfor er der stadig er mulighed for at støtte op omkring dette hold.

I vil blive inviteret til arrangementer både for basisholdet og for hele årgangen. Vi opfordre til, at I som forældre bakker op omkring trivslen på de enkelte basishold, som for den samlede årgang, ved at være med til at afholde forskellige trivselsarrangementer både for basisholdet som for hele årgangen. Dette har været en del af opstarten af dette års 7. årgang, og det har vist, at det har stor betydning for elevtrivslen og forældrenes indsigt og mulighed for at bakke op omkring skolens arbejde.

I 7.-9. kl. afholder basislærerne hvert skoleår 2 generelle samtaler med fokus på elevens uddannelsesparathed, trivsel og generelle tilgang til læring. Herudover tilbydes elever og forældre en gang årligt at møde udskolingens faglærere til en samtale, hvor læreren redegør for elevens udbytte af undervisningen i forhold til målene i det pågældende fag. Der er tale om en kort samtale, hvor både lærere, forældre og elever forventes at være velforberedte, og som har fokus på elevens indsats og faglige udbytte.

Både lærere og forældre kan altid tage initiativ til en samtale, hvis de vurderer der er et behov, som ikke har kunnet imødekommes via de ordinære samtaler.

Forældreråd

I udskolingen danner 1-2 forældre fra hvert basishold et forældreråd for årgangen på samme måde, som eleverne danner et årgangsråd. Dette forældreråd har i princippet de samme opgaver som trivselsforældrene for 0.-6. klasse, men deres aktiviteter skal primært understøtte sammenhængskraften på tværs af årgangen med sociale arrangementer.

De kan også tage initiativ til arrangementer for forældre og elever, som understøtter fælles viden og dialog om fx sociale medier, rusmidler og andre problematikker, som de oplever i forbindelse med deres store børn.

Og endelig tilrettelægger forældrerådet et arrangement for elever og forældre i forlængelse af den formelle dimissionsfest, som skolens ledelse tilrettelægger og gennemfører.