Tyveri og hærværk

Forsikringer og erstatningsansvar

Katrinedals Skole er heldigvis ikke plaget af tyveri og skolen er sjældent udsat for hærværk. Men det kan hænde, at værdigenstande forsvinder ind imellem, ligesom der af og til vil blive ødelagt noget. Dette kan skyldes uheld, tankeløshed, uforsigtighed, kådhed, hærværk eller tyveri.

Skolen er ikke erstatningsansvarlige for skader, der opstår i skoletiden eller bortkomne og stjålne ejendele. Skolen er alene erstatningsansvarlig, hvis skaden er opstået på grund af manglende tilsyn af børn eller farlig indretning m.v.

Derfor opfordrer skolen forældrene til at kontakte eget forsikringsselskab for at undersøge, om deres børn er omfattet af:

• En heltidsulykkesforsikring, der også dækker tandskader
  • En familieforsikring, der dækker skader på og tyveri af børnenes ting
  • En ansvarsforsikring (normalt i tilknytning til en familieforsikring), der dækker det ansvar, som børn/forældre kan pådrage sig

Elever er erstatningsansvarlige for det, de måtte ødelægge eller stjæle. Ikke blot hvis det er med vilje, men også hvis der er tale om kådhed, tankeløshed eller uforsigtighed. Ingen elever vil dog blive gjort erstatningspligtige for skader, der kan henregnes til hændelige uheld.

Hvis dit barn har værdifulde ting med i skole, sker det på eget ansvar. Det betyder, at det som udgangspunkt er jeres indbo- eller familieforsikring, som eventuelt dækker, hvis for eksempel en telefon bliver stjålet eller en computer går i stykker. Det gælder også selv om jeres barn har medbragt tingene for at bruge dem i undervisningen. Skolen stiller lockers til rådighed for udskolingen.

Småskader, ødelæggelser og hærværk

Hvis elever bevidst eller i overdreven kådhed eller tankeløshed ødelægger eller beskadiger skolens ejendom, vil dette medføre krav om udbedring eller erstatning. Proceduren vil være følgende:

• Hvis eleven selv kan udbedre skaden, kan dette ske efter aftale med skolens kontor eller skolens Teknisk Service Leder.
  • Hvis der rejses erstatningssag, sker dette via skolens ledelse. Forældrene kontaktes og får oplysning om sagsforløb, erstatningskrav m.m. Hvis forældrene skal bruge en skriftlig redegørelse til deres forsikringsselskab, kan denne rekvireres ved henvendelse til skolens kontor.
  • Hvis elever får ejendele ødelagt som følge af en anden elevs handlinger, bliver dette en sag mellem elevernes forældre. Skolen er behjælpelig med at klarlægge hændelsesforløbet, hvis der er behov for det.

Bortkomne ejendele og tyveri

I forhold til bortkomne ejendele henvises til glemmekasser (tøj) eller skolens kontor (værdigenstande).

Værdigenstande, tasker og overtøj opbevares på skolen på elevernes eget ansvar, og elever og forældre opfordres til, at der ikke medbringes værdigenstande, der opbevares i tasker eller overtøj.

Hvis elevers ejendele forsvinder, skal skolens kontor straks underrettes om tid og sted, således at der kan tages initiativ til at klarlægge, om der er tale om uheld eller i værste fald tyveri. Dette giver skolen mulighed for at dæmme op for eventuelle tyverier.

Hvis en elev begår hærværk eller tyveri, vil der kunne blive sanktioneret over for pågældende elev, jævnfør nedenstående:

• Elevens forældre vil straks blive underrettet og inddraget i sagen.
  •  Mulige sanktioner efter Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen
  •  I tilfælde af tyveri fra skolen kan det resultere i politianmeldelse fra skolens side.
  • Ved tyveri fra skolens elever underrettes disse elevers forældre straks, og det overlades til disse forældre, om de ønsker at politianmelde sagen.
  • Kommunens SSP-udvalg (socialforvaltning, skole, politi) vil også kunne blive inddraget i sager om hærværk og tyveri.
  • Skolens Ressourcecenter bliver inddraget i forhold til en elev, der har stjålet og eventuelt i forhold til den bestjålne elev, samt de pågældende elevers klasse/klasser.

Hvis skaden/tyveri sker

Hvis der sker skade på dit barns ting i skoletiden, og du er i tvivl om, hvad du skal gøre, kontakt da skolens kontor.