Principper for fremme af trivsel og forebygning af mobning (Antimobbe-strategi)
Formålet er:
- at udvikle trygge børnefællesskaber med plads til alle. Fællesskaberne bygger på værdier, der er forpligtende for alle med tilknytning til skolen.
- at synliggøre værdierne på en sådan måde, at de giver alle deltagere i fællesskabet et fælles fundament at tale og handle ud fra i skolens hverdag.
Derfor
- agerer skolens voksne som rollemodeller, der i sprog og handling udtrykker de fælles værdier og forpligter sig på at være medskabere af trygge rum.
- lærer vi børnene og de unge at de har forpligtelser og rettigheder i forhold til hinanden og skolens fællesskaber.
- er forældrene forpligtede til at være medskabere af trygge fællesskaber for børn og unge - både i og udenfor skolen.
Strategien består af a) en definition af mobning, b) et afsnit der udfolder, hvordan skolen arbejder forebyggende og c) et afsnit der beskriver hvordan vi intervenerer, hvis mobning er sket.
Definition
- Betegnelsen mobning anvendes, når der er tale om tilbagevendende, ondskabsfuldt drilleri eller andre systematisk negative handlinger overfor kammerater
- Mobning er et gruppefænomen. Alle deltagere i et fællesskab har et medansvar for at mobning ikke finder sted
- Mobning foregår i og omkring et gruppefællesskab både off- og online, hvor flere personer har mere eller mindre synlige og skiftende roller.
- Mobning kan være en måde at skabe et fællesskab på, når det ikke lykkes at samles i fællesskaber om andre emner/aktiviteter.
- Uanset om mobningen foregår via digitale medier eller i andre fora, kan mobbe årsagen ikke udelukkende tillægges enkelte individer.
- Den magtubalance, der ofte sker i et børnefællesskab, når der foregår mobning, forstærkes i mange tilfælde i det digitale rum, hvor børnene og de unge er til stede uden voksne.
Forebyggelse. Om at skabe trygge forpligtende fællesskaber med plads til alle
Når eleverne begynder i børnehaveklassen, træder de ind i et fællesskab og nogle sociale sammenhænge, som de skal være i de kommende 10 år. Derfor er det nødvendigt, at der bygges på det samme værdimæssige fundament i hele skolen, og at der er en rød tråd i det trivselsfremmende arbejde fra indskoling til udskoling.
Der værdimæssige fundament
På Katrinedals Skole har vi flg. forventninger til såvel elever som ansatte:
- Du er mod andre, som du forventer, de er mod dig
- Du yder dit bidrag til andres trivsel
- Du er venlig og imødekommende og respekterer andres grænser
- Du deltager aktivt i at bevare skolens gode miljø
Er medskabere af trygge forpligtende fællesskaber gennem en anerkendende tilgang | Samarbejder med elever og ledelse om at skabe inkluderende fællesskaber | Deltager i udarbejdelse af skolens antimobbestrategi |
Benytter resultaterne fra den nationale trivselsmåling i arbejdet med at modvirke mobning | Formulerer mål for klassernes fællesskab og trivsel sammen med eleverne | Skaber sammen med ledelsen fælles retningslinjer for klasseledelse |
Organiserer undervisningen så den fremmer trivsel med deltagelse af mange | Sætter fokus på digital dannelse og god digital adfærd | Benytter fællesskabsorienterede metoder til at forebygge mobning |
Arbejder løbende i personalegruppen med fælles værdier og viser dem i egen adfærd | Sætter fokus på personalegruppens indbyrdes adfærd | Reflekterer over egen og kollegers praksis i forhold til en inkluderende klassekultur |
Har viden om hvordan man styrker trivsel samt forebygger og stopper mobning | Inddrager ledelse og forældre på skolen hvis der er bekymring for at der foregår mobning |
Samarbejder om at skabe inkluderende fællesskaber | Tager ansvar for at antimobbestrategien bliver udarbejdet i samarbejde med skolens aktører og at den bliver forankret, så alle kender den | Tager ansvar for at resultaterne fra den nationale trivselsmåling benyttes |
Anlægger en helhedsorienteret indsats i bekæmpelsen af mobning | Tager ansvar for at der formuleres mål for fællesskab og trivsel | Sætter fokus på fælles retningslinjer i personalegruppen for klasseledelse |
Sætter fokus på at underviserne arbejder med digital dannelse | Prioriterer at hele personalegruppen reflekterer over egen praksis i forhold til inkluderende miljøer | Har fokus på gode overgange |
Prioriterer at ressourcepersoner uddannes og trænes i at udbrede og forankre viden om mobning og har redskaber til at forbygge og intervenere mod mobning | Samarbejder om at skabe trygge og forpligtende fællesskaber |
Er opmærksomme på at de selv er vigtige rollemodeller | Tager medansvar og engagerer sig i hele børnegruppens trivsel | Har fokus på at der skal være plads til forskellighed |
Som gruppe tager trivsel op på dagsordenen på forældremøder og her reflekterer over holdninger til børnefællesskaber og drøfter hvordan trivslen styrkes | Har fokus på at deres barn lærer at løse konflikter selv og sammen med jævnaldrende og inddrager voksne, når der er behov for de | Snakker med deres børn om at søge hjælp hos en voksen, hvis der er mistrivsel |
Inddrager lærere, pædagoger og andre forældre hvis der er bekymring for at der foregår mobning | Løbende taler med deres barn om brugen af de sociale medier | Arbejder med at etablere et godt socialt miljø blandt klassens forældre |
Udbreder kendskabet til skolens trivselsprincipper/antimobbestrategi | Udbreder skolens syn på mobning og hvad den enkelte elev kan gøre, hvis han/ hun oplevet mobning af sig selv eller andre | Er medspiller i at tage resultaterne af trivselsmålinger op i klassen |
Taler og handler mod mobning og skaber et fællesskab med plads til alle | Siger fra over for digital mobning | Opfordrer alle til at involvere de voksne, når der er problemer med mobning eller ensomhed |
Prioriterer skolens trivselsindsats højt | Sikrer at værdiregelsættet og antimobbestrategien udarbejdes og revideres på baggrund af den nationale trivselsmåling | Sikrer at der udarbejdes et værdiregelsæt og en antimobbestrategi, hvor ledelsen inddrager børn, unge, elevråd, fagfolk og forældre |
Sikrer at alle børn, unge, fagfolk og forældre kender værdiregelsættet og antimobbestrategien, så de kan bidrage til at forebygge og bekæmpe mobning | Sikrer at antimobbestrategien indeholder klare retningslinjer for hvordan skolen handler i tilfælde af mobning | Samarbejder om at igangsætte indsatser som medvirker til at inddrage sårbare familier |
Intervention – om at genskabe tillid og tryghed i fællesskabet
Det gør lærere og pædagoger
- Læring skaber fællesskab, det vigtige er, at eleven oplever sig selv som medspiller i dette læringsfællesskab. Fællesskab opstår, når vi laver noget sammen, når vi er afhængige af hinanden. Vi skaber rammerne. Vi skal facilitere undervisningsprocesser.
- Aftabuisere - tale om det, der er svært/pinligt/hårdt/trist
Det gør ledelsen og Ressourcecenteret
- Skal kunne træde til og yde professionel hjælp/ sørge for at den rette hjælp kommer ud
- Støtte forældrene i at blive mere proaktive og selv kunne tage initiativer
- Støtte forældrene i at tale med deres børn om situationen
Sådan involveres forældrene
- Forældre skal være aktive i hele skolens liv og tage et medansvar for ALLES ve og vel
- Forældre skal hjælpe børnene med at løse konflikter, skolen skal ikke altid være mellemmand (det skal italesættes på forældremøde,
- At det er i orden at ringe til hinanden og rede tråde ud
- Forældrene bakker op omkring trivsel i klassen via. Legegrupper, spisegrupper og lign. arrangementer for børnene. Forældre kan lave private ryste-sammen-arrangementer som fx fest, overnatning, videoaften, skovtur
- Fortsat bruge erhvervsugen, hvor forældrene kommer og underviser i en uge på 7. trin.
Vedtaget i skolebestyrelsen april 2017