Principper for kommunikation mellem skole og hjem

Princippet for kommunikation er udfærdiget i respekt for at kommunikation stiller krav til alle involverede og til tider kan være svær. Derfor er det grundlæggende for al kommunikation på Katrinedals Skole, at den er respektfuld, åben og ærlig. Katrinedal Skole betegner både skole og KKFO i det følgende.

Formål

På Katrinedals skole tror vi på, at velfungerende og tydelig kommunikation er en vigtig forudsætning for, at samarbejdet mellem skole og hjem fungerer i et forpligtende fællesskab. Vi vil støtte børnenes gode skolegang gennem åben og respektfuld kommunikation mellem alle skolens parter. Denne gode kommunikation skaber tryghed i hverdagen og tillid til hinanden. Alle har et ansvar for den gode kommunikation.

Mål

• At alle parter kommunikerer med tillid til hinanden og med forståelse for hinandens forskellige perspektiver.
  • At kommunikationen er konstruktiv, løsningsorienteret, informativ og saglig.
  • At alle forældre, elever og skolens ansatte kender retningslinjerne for, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
  • At skole og forældre kommunikerer om væsentlige forhold i elevens liv, som har betydning for elevens skolegang.
  • At kommunikationen er rettidig og fyldestgørende og sker mellem sagens relevante parter.
  • At alle parter gennem Aula har nem adgang til den information, der er nødvendig for det daglige samarbejde mellem skolen og hjemmet.
  • At Aula er det bærende element i den skriftlige kommunikation, både internt på skolen, mellem forældre og skole, mellem elever og skole og mellem forældre indbyrdes.
  • At telefonisk kontakt benyttes efter behov, når det er hensigtsmæssigt ved f.eks. konflikter eller større problemstillinger.

Skolens ansvar:

• Skolen kommunikerer tilgængeligt, rettidigt og forståeligt.
  • Skolen sikrer, at alle forældre er informeret om, hvem de skal kontakte i forskellige situationer.
  • Skolen orienterer regelmæssigt om skolens hverdag, særlige aktiviteter og nyheder.
  • Skolen orienterer om klassens eller basisholdets trivsel, læring og særlige aktiviteter efter behov, herunder væsentlige ændringer i medarbejdersammensætningen, som vedrører den enkelte elev.
  • Skolen informerer en elevs forældre, så snart der opstår faglige eller trivselsmæssige problemer, herunder bekymrende fravær.
  • Skolen behandler bekymringer og evt. utilfredshed fra forældre med henblik på en tilfredsstillende løsning for begge parter.
  • Skolens ansatte svarer på henvendelser fra forældrene indenfor 3 arbejdsdage, og altid så hurtigt som muligt afhængig af sagens karakter.
  • Skolen udarbejder en vejledning for brug af Aula og relevante læringsplatforme (fx meebook, Teams) samt orienterer medarbejdere, forældre og elever om, hvordan de benyttes.

Forældrenes ansvar:

• Forældrene holder sig orienteret om deres barns skolegang og orienterer sig i brugen af de relevante kommunikations- og læringsplatforme.
  • Forældrene orienterer skolen, hvis der er væsentlige forhold i familien, som har betydning for elevens skolegang.
  • Forældre, der oplever problemer omkring deres barns skolegang, tager som udgangspunkt direkte kontakt til de involverede medarbejdere med henblik på løsning af problemet. Løser det ikke problemet, retter de henvendelse til afdelingsleder eller skoleleder.
  • Forældre, der oplever konflikter mellem deres barn og et andet barn, tager så vidt muligt direkte kontakt med det andet barns forældre med henblik på løsning af konflikten. Relevante ansatte på skolen bør inddrages, hvis det vurderes at kunne bidrage til løsning af konflikten.
  • Forældrene retter som udgangspunkt henvendelse til skolebestyrelsen, hvis de oplever, at principper og værdiregelsæt, som skolebestyrelsen har fastsat, ikke efterleves.

Vedtaget i Skolebestyrelsen den 15-12-2022.

Revideres den januar 2024.