Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Samarbejdet mellem forældre og skole

Principper for samarbejdet mellem forældre og skole –med et særligt fokus på forpligtende fællesskaber og mødeformer, der understøtter dette  

En central del af samarbejdet mellem skole og hjem er klasseforældremøder og arrangementer for forældre og børn. Dette dokument rammesætter den del af samarbejdet mellem forældre og skole. 

Formålet med forældremøderne og arrangementer med forældredeltagelse i skoletiden er 

  • At forældrene og de professionelle sammen bygger et forpligtende fællesskab op,  
  • Som kan danne er værdifuld ramme om elevernes liv og læring både i og udenfor skolen 
  • At såvel forældremøder som arrangementer med forældredeltagelse i skoletiden giver   
  • Forældrene indsigt i deres børns skolehverdag og -arbejde.  

Derfor bør forældremøder indeholde både en social dimension, en faglig dimension og bidrage til, at forældrene forstår deres børns skolehverdag så godt som muligt. Det sidste er vigtigt i forhold til, at skolen har udviklet sig meget siden forældrene selv gik i skole 

En social dimension, hvor der er fokus på opbygning af relationer, der rækker ud over klasserummet og er fremmende for det forpligtende fællesskab, som en klasse er. Forældrene forventes at være aktive deltagere i dannelse af en klassekultur, hvor alle elever trives, og bidrage med tiltag og ideer uden at intervenere i det faglige og professionelle rum.  

En faglig dimension, hvor lærere og pædagoger er de professionelle med det faglige ansvar for det, der sker i klasserummet, både mht. klasseledelse, klassekultur og den faglige læring. 

Indsigt som et centralt tema

Det er vigtigt, at forældremøder og arrangementer i skoletiden for forældre giver forældrene indsigt i, hvordan eleverne arbejder med egen læring, samt hvilke forventninger skolen har til eleverne på de forskellige klassetrin.  

Herudover indeholder forældremøderne en præsentation ved ressourcepersoner eller ledelse af forskellige problemstillinger og faglige dimensioner, som skolen vurderer, det er vigtigt forældrene får viden om og forholder sig til. 

Trivselsforældre i grundskolen og forældreråd i udskolingen

I forlængelse af beslutningen om, at forældrene skal have ansvaret for den del af forældremødet, som omhandler den sociale dimension, nedlægges den hidtidige kontaktforældreinstitution og erstattes af trivselsforældre. 

Trivselsforældre varetager følgende opgaver: 

  • Tilrettelægger forældremøder sammen med klasselærer(e) 
  • Kommunikerer forældregruppens ønsker til arrangementer i skoletiden, som de ville finde meningsfulde 
  • Tager initiativer til arrangementer for forældre og børn uden for skoletiden 
  • Tager kontakt til forældre til nye elever i klassen og byder dem velkommen 

I grundskolen, dvs. 0.-6. kl. har 4 -5 forældre opgaven et år ad gangen, således at det bliver en fælles og forpligtende opgave for alle forældre.  

I udskolingen danner 1-2 forældre fra hvert basishold et forældreråd for årgangen på samme måde som eleverne danner et årgangsråd. Dette forældreråd har i princippet de samme opgaver som trivselsforældrene, men deres aktiviteter skal primært understøtte sammenhængskraften på tværs af årgangen med sociale arrangementer, som fx årgangsfester. De kan også tage initiativ til arrangementer for forældre og elever, som understøtter fælles viden og dialog om fx sociale medier, rusmidler og andre problematikker, de oplever i forbindelse med deres store børn. 

Og endelig tilrettelægger forældrerådet et arrangement for elever og forældre i forlængelse af den formelle dimissionsfest, som skolens ledelse tilrettelægger og gennemfører. 

Forældremødernes tilrettelæggelse

Forældremøder tilrettelægges i et samarbejde mellem klasselærer(e) og det forrige års trivselsforældre/forældreråd. Skolen samler gode ideer i et inspirationskatalog, således at disse kan spredes og bidrage en udvikling af forældremøderne 

Forud for tilrettelæggelse af efterårets forældremøder skal årgangsteamet tage stilling til 

  • Om mødet skal være delt i et plenummøde med det fælles tema, der fremgår af progressionsplanen nedenfor, og et klassemøde 
  • Eller om det fælles tema skal indarbejdes i klasse/basisforældremøderne. 

I tilrettelæggelsen af mødet er det vigtigt 

  • At formålet med mødet står klart for alle og fremgår af invitationen 
  • At dagsordenen for mødet tydeligt angiver tidsrammen for nedenstående punkter og 
  • At der er en social dimension, som trivselsforældrene har ansvaret for 
  • At der er en faglig dimension, som de professionelle har ansvaret for, og hvor forældrene oplever at få indsigt i skolehverdagen 
  • At der indgår et tema fra skolens progressionsplan for forældremøder. 

Arrangementer i skoletiden tilrettelægges af lærere og pædagoger, men gerne med input fra trivselsforældrene.