Teknologiforståelse 1.-3. klasse

Katrinedals Skole er en af de 46 skoler i landet, som er udvalgt til at deltage i Undervisningsministeriets 3-årige forsøg på at gøre teknologiforståelse til en selvstændig faglighed i folkeskolen – enten i fag eller som fag.

På Katrinedals Skole har vi søgt om at etablere teknologiforståelse som et selvstændigt fag, hvilket betyder at hver 1. -3. klasse omdanner 2 FF lektioner til 2 teknologiforståelseslektioner om ugen fra uge 10 2019. og således fortsætter vi til 2021.

Forsøget opstår i forlængelse af et stadigt mere digitaliseret samfund, hvoraf der udspringer behov for nye kompetencer. Formålet med teknologiforståelsesfaget er at danne og uddanne eleverne til at deltage som aktive og kritiske borgere i netop denne stigende digitaliserede verden.

Den overordnede ide med faget er, at eleverne ved selv at skabe og konstruere digitale artefakter får indsigt i egen kunnen og muligheder for at skabe, forandre og deltage i det digitale samfund. Faget er desuden bygget op om projektarbejdsformen, hvor designprocesser, analyser, refleksioner, feedback, re-design og produktudvikling i en, for eleven relevant kontekst, danner rammen om undervisningen.

Helt konkret skal vi rode, åbne, undersøge, forstå og skabe digitale fænomener, og vi glæder os meget til sammen med børnene at blive klogere på, hvordan faget teknologiforståelse kan gøre os klogere på alt det digitale, vi omgiver os med hver dag.

robotter