Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sorgberedskab

På Katrinedal vil vi gerne tage ordentligt vare på de børn, der bliver ramt af sorg. Derfor er dette sorgberedskab udarbejdet.

Ved alvorlig sygdom

  1. Den informerede kontakter skolelederen.
  2. De aftaler hvem der kontakter den alvorligt syge/familien for at få tilladelse til at informere involverede børn og voksne bl.a. for at skabe forståelse for en elevs underlige adfærd.

Dødsfald i elevers nærmeste familie – forældre eller søskende

Lige efter dødsfald

  1. Den informerede kontakter skolelederen.
  2. Når skolen får meddelelses om dødsfaldet, orienteres elevens klasse efter aftale med familien. De øvrige forældre orienteres. Klassernes teamlærere går sammen til klassen (se bilag 1).
  3. Klasselæreren tager hånd om barnet, indtil familien tager over.
  4. Skolens leder, læreren eller eventuelt en lærer fra teamet tager personlig kontakt til familien.
  5. Skolelederen eller læreren spørger de pårørende, om de ønsker, at elever, lærere og/eller deltager i begravelsen. De pårørendes ønsker respekteres. Læreren/teamet informerer derefter forældregruppen i den pågældende klasse om beslutningen.
  6. Aftal med hjemmet, om det vil være en god idé at tage emnet nærmere op i klassen.
  7. Klassen informeres uanset om den berørte elev er til stede eller ej. Tal åbent om det i klassen.
  8. Fortæl om muligt, hvad der er sket. Forbered kammeraterne på, at eleven kan være mere sårbar end ellers, og at de derfor bør vise ekstra omsorg. Hvis eleven er fraværende, så tal om hvordan I skal tage imod den berørte, når hun/han vender tilbage til klassen. Tag emnet op igen når eleven kommer tilbage.
  9. Ledelsen sender en bårebuket eller krans (fra skolen og dens personale).
  10. Skolelederen sætter planen i gang.
  • information til alle ansatte - lærere, teknisk, tandlæger, sundhedsplejerske, lægen, rengøringspersonale, psykolog, talepædagog, sekretærer.
  • evt. information til fritidsordninger (afhængigt af involverede klassetrin)

Den involverede klasse:

  • Klassens teamlærere laver aftaler med familien angående begravelsen.
  • Anden opfølgning: eks. kontakt resursepersoner f.eks. sundhedsplejerske, psykolog, vidne, politi,

Når skolen mister en medarbejder

Lige efter dødsfaldet

  1. Den informerede kontakter skolelederen.
  2. Skolelederen sætter planen i gang.
    • information til alle ansatte - lærere , pedeller , tandlæger, sundhedsplejerske, lægen, rengøringspersonale, psykolog, talepædagog, sekretærer.
    • evt. information til fritidsordninger (afhængigt af involverede klassetrin),
    • information til involverede klasser. Klasselærer/teamlærer går til egen klasse (se bilag 1)
    • fællessamling i aula/gården: Skolelederen taler og flaget sættes på halv, alle synger en anledningssang,1 minuts stilhed, alle synger en årstidssang.
    • Klasselæreren i øvrige klasser er i klassen i resten af modulet ellers fortsætter dagen normalt.
    • Skolelederen skriver et brev til involverede klassers forældre. I brevet skal det understreges at alle elever skal møde næste skoledag, da det er vigtigt at få snakket sammen om situationen.
    • I tilfælde af en klasselærer/teamlærers død går “tæt på lærer” i klassen resten af dagen.
    • I tilfælde af “tæt-lærer”s død (pluk fra bilag 1)
  3. Skolelederen sørger for at kontakte elle bede tætteste medarbejder/udvalgte kontakte familien for at forhøre sig om de videre planer i forbindelse med begravelse, besøg, hjælp og støtte.
  4. ​​​​Anden opfølgning: eks. kontakte resursepersoner f.eks. (sundhedsplejerske, psykolog, vidne, politi, Kræftens Bekæmpelse)

Om begravelsen

  1. Skolelederen spørger de pårørende, om de ønsker, at elever/lærere/ledelse deltager i begravelsen. De pårørendes ønske respekteres.
  2. Den/de berørte klasser får en kortfattet meddelelse med hjem om klassens deltagelse i begravelsen. Det er vigtigt, at eleverne (særlig på de yngste klassetrin) er sammen med voksne under begravelsen.
  3. Tal indgående med den/de berørte klasser om alt det, som skal foregå ved begravelsen.
  4. På begravelsesdagen holdes klassen evt. samlet. Elever, der har behov for at være sammen med deres forældre, bør så vidt muligt have mulighed for dette.
  5. Alle, der har ønske om at deltage i begravelsen, gives mulighed for dette.
  6. Der flages på halv på begravelsesdagen.

Opfølgning

  • Det er vigtigt med kollegial støtte og hjælp.
  • Vær opmærksom på elevernes forskellige reaktioner: Nogle bearbejder hurtigt sorgen efter at dødsfaldet er blevet kendt. Andre vil først få mærkbare reaktioner noget efter. Skyldfølelse er et typisk symptom på sorgreaktion hos børn og unge mennesker. I denne sammenhæng er rådgivning og vejledning meget vigtig.

Ved en elevs død

Lige efter dødsfald

  1. Den informerede kontakter skolelederen.
  2. Skolelederen sætter planen i gang.
    • information til alle ansatte - lærere , pedeller , tandlæger, sundhedsplejerske, lægen, rengøringspersonale, psykolog, talepædagog, sekretærer.
    • information til fritidsordninger (afhængigt af involverede klassetrin),
    • elevens klasse underrettes af klasselæreren, som sammen med mindst én fra teamet beholder klassen resten af dagen.
    • information til klasserne
    • involverede klasse. Klassernes teamlærere går sammen til klassen (se bilag 1)
    • øvrige klasser: klasselæreren går til egen klasse.
    • fællessamling i aula/gården; Skolelederen taler og flaget sættes på halv, alle synger en anledningssang, 1 minuts stilhed, alle synger en årstidssang.
    • skolelederen skriver et brev til involverede klasses forældre og klasselæreren er medunderskriver. I brevet skal det understreges at alle elever skal møde næste skoledag, da det er vigtigt at få snakket om situationen.
  3. Klasselæreren i øvrige klasser er i klassen resten af modulet ellers fortsætter dagen normalt.

Om begravelsen

  • Skolelederen eller klasselæreren spørger de pårørende, om de ønsker, at elever, lærere og/eller ledelse deltager i begravelsen. De pårørendes ønsker respekteres- Klasselæreren informerer derefter forældreggruppen i den pågældende klasse om beslutningen.
  • Når dagen for begravelsen er fastsat, fr elevens klasse en kortfattelse meddelelse med hjem om evt. deltagelse i begravelsen.
  • Klasselæreren taler indgående i klassen om, hvad der skal ske ved begravelsen. (Dette er vigtigt, hvad enten børnene skal deltage i begravelsen eller ej).
  • På begravelsesdagen holder klasselæreren klassen samlet. Men børn, som har brug og mulighed for at være sammen med deres forældre, skal have lov til det.
  • Ledelsen sender en bårebuket eller krans (fra skolen og dens personale).
  • Der flages på halv på begravelsesdagen.

Opfølgning

  • Det er vigtigt, at klassens lærere får megen støtte og hjælp fra kollegaer.
  • Vær opmærksom på elevernes forskellige sorgreaktioner. Nogen bearbejder hurtigt sorgen, efter at dødsfaldet er blevet kendt. Andre vil først opleve mærkbare reaktioner nogen tid efter. I denne sammenhæng er rådgivning og vejledning meget vigtig.

Den involverede klasse:

  • Første opfølgning: klassens teamlærere laver aftaler med familien om begravelsen og evt. tiden efter begravelsen.i
  • Anden opfølgning: eks. kontakte resursepersoner (sundhedsplejerske, psykolog, vidne, politi, Kræftens Bekæmpelse)
  • Tredje opfølgning: Den afdøde elevs grav besøges af den samlede klasse ved bestemte lejligheder.

Ved ulykker i skoletiden

Ved elever

  1. Den implicerede lærer sørger for, at der straks ringes efter den fornødne hjælp.
  2. Den implicerede lærer sørger for, at ledelsen og barnets forældre informeres straks.
  3. Den implicerede lærer tager sig af det barn, der har været udsat for ulykke.
  4. Ledelsen sender hurtigst muligt støtte til ulykkesstedet.
  5. De implicerede elever samles hurtigst muligt på skolen sammen med klasselærer/teamlærere for at snakke hændelsen igennem. Der tages stilling til elevernes hjemsendelse efter skoletid samt om evt. information til forældrene og lærere.

Ved medarbejdere

  1. Den, der opdager ulykken, sørger øjeblikkeligt for den fornødne hjælp.
  2. Ledelsen og medarbejderens pårørende kontaktes straks.
  3. Medarbejderne på skolen orienteres hurtigst muligt om, hvad der er sket.  

Alle hjælper hinanden med at klare opgaven så hensigtsmæssigt som muligt.

Bilag 1

Vi synes, det er vigtigt, at der tales om følgende:

  • Hvad ved vi om dødsfaldet ?
  • Hvordan oplever eleverne det? (vær opmærksom på om der er nogle, der har skyldfølelse over for afdøde)
  • Hvad skal vi lave sammen nu?
  • Hvordan holder vi en mindestund?

Er den involverede klasse fra børnehaveklasse til 6. klasse kontaktes forældrene med henblik på afhentning af eleverne efter skoletid. Ingen går alene hjem.

Er den involverede klasse fra 7. - 9. klasse informeres forældrene om dødsfaldet. Eleverne opfordres til at være sammen i grupper resten af dagen, så de ikke er alene. og håndtere konflikter.